Powered by SVOL

De Rome- & Campaniareis door de de ogen (en voetjes) van Sophia

Tekst: Sophie Mahmoud

Foto’s: Bente Koole

Dag 1

Daar stonden we dan. 03:00 op de parkeerplaats bij Arcus. Maandenlang heb ik me verheugd op de Romereis, en nu mochten we dan eindelijk gaan! Eenmaal mijn plekje gevonden in de bus was de reis werkelijkheid geworden. Na een uur kwamen we met slaperige koppies aan op Rotterdam Airport en zo vlogen we over naar Rome. In het vliegtuig was het vooral erg veel slapen.

Met de bus naar het hotel waar Milvia, onze uitwisselstudente van vorig jaar al op ons wachtte, en meteen door om het Colosseum te bezoeken. We moesten een poosje wachten, maar het was het wachten waard. Van binnen was het erg mooi, maar ook erg druk! We kregen veel informatie van Latijn leraar Mark Nieuwenhuis. Na veel foto’s gemaakt te hebben gingen we door naar ons volgende punt van het programma: De Palatijn en het Forum Romanum! Het was vooral erg veel lopen en erg veel gezelligheid. Jammer genoeg ook erg veel blaren, wat wel een beetje mijn eigen schuld was, aangezien ik niet de beste (wel de leukste) schoenen uit koos om mee te lopen. Dikke blaren!

Toen de avond aan brak gingen we zoals beloofd naar ijssalon Fassi, waar ik het lekkerste ijs in mijn hele leven gegeten heb. Puur genieten was dit.

De gehavende voetjes van Sophia

Dag 2

We moesten vroeg opstaan. Veel gezelligheid maar ook drukte op de kamer. Eenmaal verzameld gingen we weer door om het prachtige Rome te bezichtigen, vandaag stond het Barokke Rome op het programma! Eerst gingen we naar een kerk, de St. Maria della Vittoria, en vervolgens naar het palazzo Barberini waar wij veel informatie kregen over kunstenaar Bernini.

Hierna gingen wij de Spaanse trappen bezoeken en de Galleria Doria Pamphilj. Helaas was een aantal werken van Caravaggio uitgeleend aan een museum in Milaan…. Even later kregen wij de gelegenheid om te lunchen. Ik ging met een groepje naar het restaurant Danté. Na heel wat rusten moesten we natuurlijk weer door. Het was erg veel lopen.

Maar het hoogtepunt was er: de Sint-Pieterskerk. Erg veel indruk heeft de kerk gemaakt op mij en de rest. Samen met andere leerlingen hebben wij zelfs even gebeden. In de avond gingen we naar het Trevi fontein. En natuurlijk sloten wij de avond af in een ijssalon: Giolitti.

Dag 3

Vandaag vertrokken we naar Pompeii met de bus. We hebben eerst nog een paar kerkjes bezocht in rome, o.a. de St. Maria Maggiore met het graf van Bernini en nog een uurtje in het Museum Nazionale. Snel terug naar de kamers om in te pakken. We maakten nog even een stop om het schitterende Casserta te bezoeken.

Het was een mooie zomerse dag dus werd er vanzelfsprekend weer lekker gewandeld door de paleistuinen. Vervolgens ging het naar Herculaneum, de stad die in 79 na Chr. Werd bedolven door de as van de Vesuvius. Uiteindelijk kwamen we aan bij ons hotel in Pompeii. We kregen daar ook avondeten: Spaghetti. En een flesje wijn voor de docenten!

Dag 4

Vandaag hebben we de stad Napels bezocht. We gingen eerst een museum binnen, later een kerk en daarna kregen we tijd om te lunchen. Na de lunch gingen we ondergronds: Napoli Sotteraneo. Dit was erg leuk, maar je moet niet claustrofobisch zijn!  We moesten vele trappen omlaag en hele nauwe paadjes door lopen.

We kregen een kaarsje en twee aan twee gingen we zo op avontuur. Later die dag kregen we wat vrije tijd. Ik besloot om even uit te rusten bij een cafe samen met mijn vriend meneer Abbes. Toen we even gingen wandelen besloten we een cannolo te kopen. Ook dit was weer puur genieten.

We sloten de middag af door het beeld van de gesluierde Christus te bezoeken, de Christo Velato, dat weer erg veel indruk maakte…Met de trein terug naar Pompeii.

Sophia in de Napolitaanse onderwereld

Dag 5

Na een hele ochtend rust gingen we vandaag de oude stad van Pompeii bezoeken. Erg indrukwekkend om te zien hoe de mensen gewoond hadden, nog indrukwekkender om te zien hoe de vulkaan voor zoveel schade heeft weten te bezorgen. Het was niet erg ver van ons hotel. In de avond aten we weer bij het hotel en kregen we weer een vrije avond.

Met een groepje gingen we gezellig naar de supermarkt om wat te drinken en te eten te kopen. Maar natuurlijk gingen we daarvoor naar de ijssalon.

Dag 6

We worden gezamenlijk wakker. Een beetje sip omdat we weten dat het einde van de reis in zicht is. Na alles ingepakt te hebben sprongen wij weer de bus in. We hadden nog even het Paestum bezocht en een gezamenlijke groepsfoto gemaakt. We gingen nog even lunchen en trokken zo verder met onze reis die bijna aan een eind gekomen was. We hadden een prachtige uitzicht vanaf de bus over de kust. We kwamen aan bij airport Napels en vlogen terug naar Amsterdam.

Dit was dan echt het einde van een onvergetelijke reis Rome 2017 met de leukste begeleiders: Martin Abbes en Mark Nieuwenhuis.

De 20 deelnemers en hun begeleiders

Sophia Mahmoud, klas 6A

< Ga terug

Design en ontwikkeling CreatieveVrienden.nl
X
X

Bij het doorgaan van gebruik van deze website, accepteer je het gebruik van cookies. MEER INFORMATIE

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.