Powered by SVOL

24 januari 2019

Uitslag ‘Klein Dictee der Nederlandse Taal’

Dinsdag 22 januari organiseerde de vakgroep Nederlands van ISG Arcus voor de zesde keer het Open Avonddictee. Inmiddels zijn alle dictees nagekeken en is het tijd om de uitslag bekend te maken. 

Graag plaatsen we eerst het dictee zelf.

Recent zaten een clown en chimpansee romantisch voor de tv,
ze aten met zijn tweeën enthousiast crackers met paté,
dat vonden ze een origineel en geniaal idee.

Er was weer veel animo voor deelname aan het dictee. Dit jaar hadden we ook een deelnemer van een basisschool uit Dronten. Van de 98 deelnemers aan het dictee struikelden de meesten over het woord origineel. Vaak vergat men de eerste i. Een echte Lelystadse fout blijft hardnekkig terugkomen: ‘met ze tweeën. Toch is de meest opvallende fout van dit jaar gemaakt in het woord paté. Bijna de helft van de deelnemers schreef pathé. Blijkbaar was de tv uit de eerste zin niet groot genoeg. 

Het leukste dictee om na te kijken kwam dit jaar van onze jongste deelneemster. Liss uit groep 5 van basisschool de Schakel vond het toch wel een heel pittige opdracht. Zij bewees echter geniaal te zijn door de voor haar moeilijke woorden te vervangen; aap voor chimpansee, blij voor enthousiast en slim voor geniaal. Daardoor is ze met vijf fouten winnares geworden in haar categorie. Ze was overigens ook de enige deelneemster in deze categorie.

Ook hebben we voor het eerst een compleet foutloos gezinsdictee. Nynke van basisschool de Windroos en haar vader en moeder maakten geen enkele fout. Gefeliciteerd met dit uitzonderlijke resultaat. 

Tot slot willen we Luna van basisschool de Boeier een compliment geven. Zij werd vorig jaar al tweede in de categorie groep 7. Dit jaar was ze enorm gebrand op een verbetering en dat lukte. Ze is een van de zes leerlingen uit groep acht met nul fouten. Daarnaast scoorde ze beter dan haar vader die de ‘n’ in origineel vergat. 

Dit jaar is het dictee overigens voorbereid, gegeven en nagekeken door drie derdejaars leerlingen van het vmbo. Alle drie vallen op geheel eigen wijze onder de categorie dyslect. Zij vonden het een waar genoegen om u met moeilijke zinnen om de oren te slaan.

In de uitslag staat telkens alleen de top drie per categorie vermeld. Natuurlijk danken wij alle deelnemers, maar voor de leesbaarheid laten we het hierbij. Ben je nou toch wel erg benieuwd naar je score, dan kun je deze tot aan de voorjaarsvakantie opvragen via het volgende e-mailadres: b.scheggetman@isg-arcus.nl.

Uitslag:

 Categorie groep 6 en lager:

  1. Liss (Schakel) 5 fouten

Categorie groep 7:

  1. Liv (Christiaan Huygens, Dronten) 0 fout
  2. Ghizlaine (Al Ishaan) 2 fouten
  3. Yara (De Regenboog) 3 fouten 


Categorie groep 8:

  1. Luna (Boeier), Nynke (Windroos), Mink (Brink), Djamisah (Windroos), Marit (Horizon), Vy (Poolster)  0 fout
  2. Melanie (Windroos), Maika (Boeier), Evy (Lispeltuut), Anne (Kring), Oumnia (Toermalijn), Mouqtasim (Optimist), Sanjiev (Poolster), Ashley (Tjotter), Esienna (Meander), Felicity (Albatros), Paxton (Windroos), Ibtissame (Al Ihsaan), Selene (Horizon), Bjorn (Toermalijn)  1 fout
  3. Shay (Regenboog), Asmaan (Grondel), Rodin (Lispeltuut), Jayden (Tjalk), Adnane (Optimist), Take (Wingerd), Meyra (Albatros), Adam (Meander-West)  2 fouten

Alle leerlingen die hun naam in de top drie zien staan, krijgen de gewonnen prijs via de basisschool toegestuurd. Voor ouders en familie geldt de eeuwige roem. Namen zijn afgelezen van de ingevulde dicteeblaadjes. Mocht je een fout ontdekken geef die dan door via: b.scheggetman@isg-arcus.nl.

Categorie buiten mededinging:

Met nul fout: 
Moeder en vader van Nynke, vader van Felicity, moeder van Melanie, moeder van Anne, moeder van Shay, moeder van Djamisah, Daniël, leerling Arcus klas 1.

Met één fout:
Vader van Luna, moeder van Manouk.

Met twee fouten:
Daisy, oud-leerling van Arcus.

< Ga terug


Design en ontwikkeling CreatieveVrienden.nl
X
X

Bij het doorgaan van gebruik van deze website, accepteer je het gebruik van cookies. MEER INFORMATIE

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close